خلاقیت جزء جوهره ذاتی و توانایی ذهن همه انسانهاست و اگر جامعهای بتواند این نیروی شگرف را بارور وشکوفا سازد میتواند به آیندهای روشن و درخشان امیدوار باشد. بروز اندیشههای نو عاملی مهم در رشد و توسعه هر جامعه خواهد بود. در جوامع امروزداشتن افراد خلاق و نوآور امری حیاتی است زیرا اختراعات بزرگ و کشفیات تازه حاصل ذهن خلاق این افراد است.
خلاقیت در هر کاری و آثاری که اساساً جدید باشد معنی میشود. و لازمه آن دیدن روابط جدید، پدید آوردن اندیشههای غیر معمول و و فاصله گرفتن از الگوهای سنتی تدریس و آموزش و تفکر است. دانشمندان عقیده دارند که اغلب انسانها در دوران کودکی از نیروی خلاقیت برخوردارند. ولی متأسفانه به آن بیتوجهی میشود و موجبات سرکوب آن فراهم میشود. با توجه به اینکه دانش آموزان زمان زیادی از وقت خود را در مدارس میگذرانند میتوان گفت که تجارب کسب شده در مدرسه، نقش اصلی را دربروز خلاقیت ایفا میکند.
حال باید مدارس را بانشاط و شاد و برنامههای آن را جذب کرد، و آن را به پرسش گری و یادگیری خلاق راغب نمود. وهمچنین لازم است که معلمان را مجهز به روشها و راهکارهای ایجاد توسعه خلاقیت کرد خصوصاً در مقطع ابتدایی که کودکی(مرحله ایجاد خلاقیت) آنان در آنجا سپری میشود این امر مهم نباید نادیده گرفته شود دراین مقاله سعی شده با توجه به محدود بودن صفحات به مهم ترین راه کارهای توسعه خلاقیت در آموزش ابتدایی اشاره شود.
درباره این سایت